De Korenaer Helmond kan (eindelijk) nieuwbouwplannen maken
“We gaan de school van de toekomst bouwen”
Het team van De Korenaer Helmond heeft veel geduld nodig gehad, maar nu is er zicht op nieuwbouw. “Toen ik vijf jaar geleden begon als directeur had ik op mijn allereerste werkdag een overleg over huisvesting”, weet Loes Roffelsen nog goed. “Het heeft dus even geduurd, maar nu kunnen we dan écht nieuwbouwplannen maken.”
Gemeente Helmond heeft geld vrijgemaakt voor een nieuw schoolgebouw voor De Korenaer Helmond, dat voortgezet speciaal onderwijs biedt. Dat was wel reden voor een teamtraktatie, want leerlingen en team werken al lang in een verouderd pand met noodunits.
“We komen straks bij het Vakcollege en ROC Ter Aa te zitten”, vertelt Loes. Mooi, want de school werkt veel samen met het reguliere vmbo en het mbo. “Zo kunnen onze leerlingen bij het Vakcollege via symbiose een volledig diploma halen en andersom verkennen we hoe onze aanpak een aantal van hun leerlingen kan helpen.”
Op naar inclusief onderwijs
Goede ontwikkelingen vindt Loes. Al is het gespecialiseerd onderwijs nu nog hard nodig, het liefst ziet zij dat leerlingen naar het regulier onderwijs kunnen gaan of met passende aanpak daar kunnen blijven en werkt graag samen met reguliere scholen om dat mogelijk te maken. Hoe dichterbij je dan bij elkaar werkt, hoe beter dat is. Kortom: blij met de nieuwe locatie voor nieuwbouw dus!
Naast letterlijke ruimte, moet er ook ‘andere’ ruimte komen: arrangeerruimte. “Als wij met het regulier onderwijs samen kunnen kijken hoe wij zonder dat er perse een toelaatbaarheidsverklaring nodig is leerlingen ontwikkelingskansen bieden, kunnen we makkelijker en sneller schakelen. Geld moet de leerling volgen.”
Loes
De stoel van de toekomst
Terug naar de nieuwbouw. Hopelijk leren en werken leerlingen en team in 2027 in een nieuw schoolgebouw. Hoe dat eruit moet gaan zien? Loes daagt haar team uit om vooral toekomstgericht te denken. “Ik heb afgelopen jaar de opleiding Ubuntu leiderschap en burgerschap gevolgd en ben mij er nog bewuster van geworden dat wij nu bouwen voor de generaties ná ons. Daarom denk ik aan de ‘stoel van de toekomst’ in het midden om ons eraan te herinneren: wij moeten de school van de toekomst bouwen.”
Tijdens droomsessies werd duidelijk dat het nieuwe gebouw in elk geval geschikt moet zijn voor meer praktisch leren en meer ontmoetingsmogelijkheden. Het team verdiept zich de komende tijd in meer onderwijsconcepten en gaat ook in verschillende schoolgebouwen kijken. “In elk geval bouwen we niet meer voor een standaard klassikaal onderwijsconcept.”